P e t e r A t e n T h e a t e r

Uit de kille grond van mijn hart
 
1 dame ~ 1 heer
uitgegeven door De Toneelcentrale nr 6361 BESTEL
 
Frederik en Gabriëlle zijn 36 jaar getrouwd en Frederik heeft besloten zijn vrouw te verrassen met een diner. Het koken heeft hem behoorlijk wat moeite gekost, maar de meeste inspanning vergde het om zijn vrouw bij hem aan tafel te krijgen. Zij is namelijk enige weken terug overleden en hij heeft haar moeten opgraven uit haar laatste rustplaats. Frederik komt een heleboel dingen te weten over zijn vrouw die bij haar leven verborgen zijn gebleven. Bijvoorbeeld dat ze niet van spinazie houdt, maar ook dat ze er een minnaar op na hield.
 
FREDERIK
Maar vind je 't dan niet fijn om me weer te zien?
 
GABRIELLE
Nee lieverd, dat vind ik niet fijn. Mijn hart staat stil. Ik voel niets meer voor je.
 
FREDERIK
Ik begin de indruk te krijgen dat je ook niets meer voor me voelde toen 't nog klopte.
 
GABRIELLE
Dat klopt.
 
FREDERIK
Heb je een hekel aan me?
 
GABRIELLE
Ach nee.
 
FREDERIK
Haat je me?
 
GABRIELLE
Nee. Welnee. Je bent alleen een beetje zielig.
 
FREDERIK
Zielig?
 
GABRIELLE
Ja. Je doet van die zielige dingen.
 
FREDERIK
Dat is niet zielig. Dat is liefde!
 
GABRIELLE
O, is dat liefde. Nou ik vind 't zielig. Ik heb echt met je te doen.
 
FREDERIK
Ik hoef van jou geen medelijden!!
 
GABRIELLE
Schat beheers je.
 
FREDERIK
Jij maakt mijn liefde belachelijk!
 
GABRIELLE
Dat doe ik niet. Ik had alleen niet begrepen dat dat liefde was.
 
FREDERIK
Wat had 't anders moeten zijn? Ik sta me daar godverdorie een hernia te spitten en dat alleen om jou te zien! Om je een diner aan te bieden, om nog één keer met je te kunnen dansen!
 
GABRIELLE
Ik mag niet eens je nek masseren. Hoe zie je dat dan voor je, wij dansend?
 
FREDERIK
Ik had niet verwacht dat je zo kil was.
 
GABRIELLE
Natuurlijk ben ik kil lieverd.
 
FREDERIK
Lieverd, lieverd! Jij zegt lieverd, maar jij denkt iets heel anders!
 
GABRIELLE
Ik denk helemaal niets.
 
FREDERIK
Zoals jij maar te pas en te onpas dat soort woordjes gebruikt.
 
GABRIELLE
Hoe wil je dan dat ik je noem?
 
FREDERIK
Jij denkt; kwal, etterbak, lulhannes!
 
GABRIELLE
Nou goed, als jij wilt dat ik je lulhannes noem, wil ik je best lulhannes noemen.
 
FREDERIK
Dat is namelijk wat jij denkt.
 
GABRIELLE
Nee hoor.
 
FREDERIK
Jawel.
 
GABRIELLE
Echt niet. Lulhannes is nog nooit bij me opgekomen.
 
Interview met Peter Aten in het Noord-Hollands Dagblad van vrijdag 2 februari 1996 door Saskia Nassenstein
 
Will Broerse en Jaap Jongh in Uit de Kille grond van mijn hart foto: Henk van de Leur
 
TONEELSPELER PETER ATEN OP SCHRIJVERSVOETEN
 
Op de tweede avond van het Zaans Eenakterfestival maakt Peter Aten van WTG zijn debuut als toneelschrijver en regisseur. Speciaal voor het festival schreef hij de eenakter 'Uit de kille grond van mijn hart'. Evenals alle andere eenakters die te zien zijn op het festival, is Atens stuk gebaseerd op het thema Afscheid.
 
Tot op heden was de 28-jarige Aten alleen actief als speler. Hij was onder meer te zien als Harold in het blijspel 'Harold en Maude'. Doch schrijven doet hij ook. "Er ligt het een en ander op de plank," zegt Aten. "Maar er is nog niet eerder iets opgevoerd."
Bij WTG was men op de hoogte van Atens bezigheid, gaf hem een kans en koos voor het elfde Eenakterfestival een stuk van hem uit. Aten: "Maar pas daarna hoorden we dat het festival het thema afscheid had. Toen heb ik geïnspireerd op dat thema een ander stuk geschreven.
 
'Uit de kille grond van mijn hart' gaat over een ouder echtpaar. De vrouw is overleden. Maar, omdat de man nog geen afscheid kan nemen, graaft hij haar op en ensceneert een gezamenlijke maaltijd. Tijdens die maaltijd komt het tot een confrontatie waarbij zaken aan het licht komen die de visie van de man op zijn vrouw danig verstoren.
"Het is wat luguber," erkent Aten, "Maar ook wel komisch. Ik heb geprobeerd er wat lichte elementen doorheen te weven. Ook de muziek is licht. Ik kies bij voorkeur niet het meest voor de hand liggende. Ik hou wel van tegenstellingen."
 
Aten, die grafische vormgeving heeft gedaan op de Rietveld Academie en nu werkzaam is bij het NOB waar hij de vormgeving doet van het Journaal en van NOVA, schrijft al heel lang. "Eerst verhaaltjes. Maar doordat mijn moeder, Mia Aten, altijd met toneel bezig was, raakte ik daarin geïnteresseerd. Wat ik in het begin schreef, was heel slecht, lieten anderen mij met veel tact weten. Maar daar leer je van. Ook van veel lezen en kijken. Inmiddels ben ik wel een stapje verder. En nu wordt er dus voor het eerst iets opgevoerd," zegt Aten, duidelijk verguld met de kans die de toneelvereniging hem geeft.
Dat hij de regie voert, is niet zijn eigen idee. "Ze zeiden: Jij hebt het in je hoofd. Regisseer het dan ook maar. Wel eng. Een ander zou het wellicht beter doen. Ik heb geen ervaring. Maar ik vond het wel een uitdaging en daarom heb ik het toch gedaan."
 
Aten zegt heel blij te zijn met z'n spelers. "Jaap Jongh en Will Broerse zijn zulke ervaren mensen dat ik zelf niet zoveel hoef aan te dragen. Niet dat ze mijn taak helemaal overnemen. Ik heb wel een duidelijk beeld voor ogen. Ik weet wat ik wil en zij voeren dat braaf uit. Het is wel vreemd om als beginneling zulke geroutineerde mensen te regisseren," zegt Aten. "Gelukkig ken ik ze goed. Anders had ik het wel eng gevonden."
 
De debuterende schrijver en regisseur die tijdens de repetities nog wat heeft kunnen schaven aan zijn stuk, kijkt met spanning uit naar zijn voorstelling. "Ik ben heel beniewd naar de reacties, naar hoe men het vindt. Want ik schrijf geen stukken voor op een plank in de kast. Ik wil er wel iets mee."
 
           
            Trailer van Uit de kille grond van mijn hart. WTG in 1996
 
Recensie in het Noord-Hollands Dagblad van maandag 5 februari 1996 door Maya Mulder
 
VEELBELOVEND DEBUUT REGISSEUR PETER ATEN
 
'Uit de kille grond van mijn hart' betekende het schrijversdebuut, tevens regiedebuut van Peter Aten. Een grote verrassing. In dit stuk dat in drie weken werd geschreven, wordt men geconfronteerd met het bizarre gegeven dat een man de dood van zijn vrouw weigert te aanvaarden. Hij graaft haar op met het plan om hun zoveelste trouwdag met een etentje te vieren. De avond verloopt catastrofaal. Zij zit volgestopt met watten en kan niets eten en hij kan niet koken. Zij weigert de rust van het graf op te geven en kiest voor een gruwelijk plot.
 
De schrijver heeft terecht beseft dat een dergelijk stuk ventilatie behoeft en daarom bewust gekozen voor kluchtelementen die door het geheel lopen. Het weglaten van de wijn, het voedsel en sigaretten benadrukten het irreële gegeven, maar waarom dan ook niet de pan, de glazen weggelaten. Niettemin een veelbelovend debuut van deze nog jonge Aten en smaakvol en met veel gevoel voor de situatie gespeeld door Will Broerse en Jaap Jongh.
 
Toneelgroep Gophi met Uit de kille grond van mijn hart

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl